Perginya Umar Kami

kira-kira jam 6.30 pagi, mak menelefon aku. kedengaran suara menangi teresak-esak. lantas kau bertanya 

" awat menangis ini? pasai pa?" ujar aku dengan penuh rasa bimbang.

" pak ngah taq dah tak dak!" jawab mak dengan suara yang lemah.

bagaikan kilat menyambar dada ku terasa sesak. aku terkesima. terkejut. aku terus menelefon adik untuk memberitahu berita sedih ini. dia bergegas pulang ke rumah. kami bertolak kira-kira jam 7 pagi. dengan menggunakan kegagahan sang merah , kami memecut laju menuju ke utara.

sebaik sahaja sampai di hentian tapah, hanya beberapa meter sahaja lagi, kami ditahan polis. alamak! kena saman kerana memandu melebihi had iaitu 128 kmj. memandangkan ini kali pertama kena saman, aku tak berani nak menggunakan budi bicara. biarkan sahaja lagipun aku kank cepat sampai takut nanti tak sempat lak untuk menziarahi jenazah pak ngah.

kami tiba di jawi, pulau pinang sekitar jam 12 tengah hari. alhamdulilah masih ada ruang untuk menatap wajah pak ngah buat kali terakhir. ramai saudara-mara dari pelusuk negara datang terutama dari johor, kedah, pulau pinang dan kuala lumpur.

selepas solat jumaat, pak ngah dimandikan. proses pengurusan jenazah pak ngah telah diketuai oleh abang atan iaitu anak lelaki sulung pak ngah sambil dibantu oleh saudara-mara yang lain.

sebaik sahaja selesai solat asar, jenazah pak ngah selamat disolatkan dan dikebumikan di tanah perkuburan masjid jawi, pulau pinang.

pak ngah di mataku

bagi aku, pak ngah punyai karektor yang unik dan tersendiri. dia merupakan seorang yang tegas, terus-terang, bukan pendendam, suka merapatkan ukhwah diantara saudara-mara dan kadang-kala sensitif. namun dia lebih terkenal dari mata orang ramai dengan imej tegas. yelah...dia merupakan bekas sarjan tentera darat dan acap kali memimpin perbarisan kawat.
lagak pak ngah nyata seperti umar al-khatab. bagi kami sekeluarga, dia la umar kami. 

kini, 
umar kami tiada lagi, 
teksi adm 305 meratapi, 
hilangnya tuan, pembela dan lelaki yang disegani
perginya tiada penganti,
yang kekal kenangan indah di hati.

al-fatihah buat allahyarham abdul latif hj abdullah, 1953-2008


1 comments:

MI Syakir Ishak said...

Takziah, Semoga rohnya dicucuri Rahmat oleh Allah SWT.

Copyright © Aku Azman - Blogger Theme by BloggerThemes