:: Allah itu Maha Adil. Full Stop.

Adil ker?

Satu persoalan telah diajukan kepada saya. Benarkah Allah itu adil?. Wow!!. Persoalan yang membuat saya sedikit geram dan bekerja keras untuk membuktikan bahawa Allah itu adil. Persoalan itu diajukan ketika sedang hendak menikamati sate kajang setelah tidak dapat lagi menahan air liur meleleh bersama sahabat saya fahmi dan rakan sebilik beliau iaitu nazri di PKNS, Shah Alam. Kesedapan sate kajang ini terbukti walaupun terdapat ramai awek lalu, mata dan nafsu saya masih tertumpu khusyuk pada keenakkan sate ini.

namun saya tenang, relaks sambil control macho (tak sampai tahap macho abg ali), lalu terus mengigit sate ayam yang sudah lama digenggam. Setelah tiga cucuk sate ayam telah aku baham, aku dengan suara kuat lembut menjawab persoalan Nazri.

"Benarkah Allah Adil eh?". Baik, sebelum aku jawab, aku nak tanya, apa makna adil tu?"

Soalan aku itu membuatkan Nazri dan fahmi tersenyum tersipu-sipu malu namun belum mampu menewaskan senyum tersipu-sipu anak dara makcik piah jambul merah sebelah rumah pakcik saad di Bangladesh. Setelah hampir 5 minit , soalan aku masih berjawab.....dok senyum tak habis-habis sambil makan sate kajang. Ternyata keenakkan sate kajang itu membuatkan seolah-olah mereka berada di dunia lain dan hampir tidak perasaan kewujudan soalan aku yang penuh hensem itu. Aku tidak salahkan mereka sebab memang sedap pun.

Dengan rasa geram bercampur lapar, hmmm..aku menjawab soalan aku tadi sambil tangan menggengam kepingan nasi empit yang lalu dicecah dengan kuah kacang.

"Adil dalam islam itu ialah meletakkan sesuatu itu pada tempatnya. Memang jika kita nak fikir semua tak adil. Ish...contoh, kenapa malaikat tak banyak sebut dalam Al-quran?. kenapa banyak ayat ditujukan pada manusia. Ini macam tidak adil tetapi sebenarnya adil sebab kitab Al-quran itu untuk manusia bukan untuk malaikat maka adillah.

Contoh yang paling popular, seorang ayah hendak membeli kopiah untuk 2 orang anaknya; seorang lelaki dan seorang perempuan. Jika so ayah beli kopiah untuk anak lelakinya, maka adillah bagi anak lelakinya, manakala jika si ayah beli kopiah untuk anak perempuannya, maka ini tidak adil (disebut seperti dalam dialoq filem 3 Abdul). Hal ini kerana si ayah tidak meletakkan hak anak perempuan itu pada tempatnya (fitrah) dimana pada zahirnya atau fitrahnya perempuan tak memakai kopiah tetapi memakai tudung.

Begitu juga dengan Allah, apa yang Allah berikan pada kita hari ini kadang-kadang nampak tidak adil tetapi sebenarnya adil kerna apa yang kita dapat itu sebenarnya memang kita perlukannya cuma kita tidak nampak hikmahnya.

Soalan penutup saya, jika diberi peluang untuk kembali ke masa silam dan diberikan peluang untuk tukar ibu bapa kita dengan ibu bapa baru yang kaya seadaanya, mahukah anda tukar ibu bapa anda sekarang dengan ibu bapa kaya?. pastinya tidak bukan sebab walau susah mana pun ibu bapa kita, merekalah yang terbaik untuk kita. Ini jelas membuktikan bahawa Allah itu Maha Adil! kerna meletakkan sesuatu pada tempatnya.

3 comments:

muhammad said...

tempayan kecil berisi haruman
semerbak wangian teratak si alim
demikian adil di sisi Tuhan
tindak Tuhan tak pernah zalim

burung terbang membelah awan
sudah lelah hinggap di dahan
manusia merancang Tuhan tentukan
hikmah natijah ilmu Tuhan

nampak buruk di kornea matamu
namun baik di sisi Tuhan
nampak baik di kornea matamu
buruk pula di sisi Tuhan

(hakcipta: muhammad)

Aku Azman said...

amboi sejak bila berjiwa seni ni?:) hehehe

syafiqahjasmin said...

kau azman, bagus. tak tahu pulak pkns shah alam ada sate kajang sedap. nanti boleh cari.

Copyright © Aku Azman - Blogger Theme by BloggerThemes