:: Berlepas

Selepas subuh, aku dan adik bersiap-siap untuk ke rumah makcik untuk menjemput mak dan abah disana.  Tiba di rumah makcik lewat jam 9 pagi. Setelah kenyang makan nasi ayam yang disajikan oleh makcik, kami berempat di hantar oleh makcik dan pakcik ke KL sentral menaiki LRT sebelum kami berempat meneruskan perjalanan ke KLIA menaiki ERL. Itulah perjalanan pertama kami ke KLIA menaiki tren ERL. Wah hanay 30 minit sahaja sudah sampai. Rasa sekejap sahaja. Kalau nak teksi mahu sejam lebih.

Di balai berlepas, Kumpulan umrah kami sudah ramai menghadirkan diri. Kebanyakannya terdiri dari Staf MAS sendiri. Jadi prosedur untuk check banyak dimudahkan oleh mereka. Jumlah jemaah dalam kumpulan kami ialah 53 orang termasuk 2 orang kanak-kanak yang belum bersekolah.

Bertemu Madihah

Pakcik Eh yang tinggal shah alam sempat menghantar kami di KLIA. Setelah pasport diperikasa, kami terus ke terminal pelepasan antarabangsa dengan menaiki tren khas ala LRT. Kemudian kami bergerak ke gerbang pelepasan dimana kapal terbang kami menunggu. Kami menaiki pernerbangan malaysia MH 150. Dalam menanti untuk diperiksa oleh pihak kastam, aku ternampak adik madiah, pelajar mahaad muhammadiah li banad yang menjadi pelajar terbaik, 20 A dalam SPM baru ini. Dia juga akan mengerjakan umrah. Dia pergi bersama ibu bapanya dimana pemergiaannya ditaja oleh Hijjaz travel. Aku fikir dia akan menaiki penerbangan yang sama dengan aku namun sangkaaan ku meleset kerna dia menaiki pernerbangan saudi airlines yang terletak bersebelahan dengan kapal terbang aku. Kapal terbang aku? huh..dasat ini.

Kami berlepas jam 330 petang. Perjalanan akan mengambil masa 8 jam ke jeddah dari KLIA. Perjalananan agak meletihkan kerna kami terpaksa melawan pusingan bumi. Hari yang ditempuh setelah 6 jam masih cerah seperti jam 3 petang. Agak sukar untuk lena.

Setelah mengharungi perjalanan selama 8 jam akhirnya kami sampai di jeddah pada jam 7 malam waktu disana. Jika waktu di Malaysia , sudah jam 2 atau 3 pagi. Beza waktu antara saudi dan malaysia ialah 5 jam. Setelah siap diperiksa oleh pihak imiresen saudi, kami bersolat isyak dan jamak maghrib sebelum berlepas ke madinah. Perjalanan ke madinah bakal mengambil masa 6 jam.

Ya Allah Berikanlah kami kekuatan..

0 comments:

Copyright © Aku Azman - Blogger Theme by BloggerThemes