:: Ceritera Danish

Danish begitu gembira menyambut kepulangan kami. Almaklum aku dan adik dah lama tak balik kampung.  Anak kedua kakak ini agak manja dengan kami. Baru berumur 4 tahun dan baru melangkah ke alam tadika. 

Oleh kerna terlalu gembira, dia tak nak pergi sekolah tadikanya. 

"Tak mau pi sekolah, sekolah tutup hari ini" ujar danish dengan lancar kepada uminya.

Aku sempat bermain-main seketika dengan danish. Tengahari, kami mula bersiap. Danish mula buat perangai. 

" Adik tak mau pi, adik nak ikut tok, awa,acik, acu pi mengaji...." Katanya dengan mulut muncung yang menambahkan kecomelannya.

Puas pujuk tetapi dia tetap enggan mengikut uminya ke sekolah. Uminya perlu bekerja pada waktu petang sebagai guru. Setelah puas dipujuk, uminya mengangkat terus masuk ke dalam kereta tetapi danish akalnya panjang terus turun dari kereta sambil menangis. Pilu hatiku melihat keadaaan ini. Kesian lak, tak sempat nak bermesra bermain dah nak balik. Akhirnya, Abah terus mengangkat danish ke dalam kereta uminya dan berlalu pergi.

Selepas zohor, kami bertolak ke KL. Singgah di hentian tapah untuk solat jamak qasar. kami k rumah pak teh leh di rawang dahulu untuk mengambil beg yang diberikan oleh agensi. Kami makan malam di sana. Selepas maghrib, kami bertolak pula ke rumah makcik di setiawangsa dimana mak dengan abah menumpang lena di sana. Aku dan adik pulang ke rumah bujang kami kerna ingin membuat persiapan akhir ke tanah suci.

0 comments:

Copyright © Aku Azman - Blogger Theme by BloggerThemes